Min internetleverantör

 

Har den senaste månaden haft en liten konversation med min internetleverantör Bahnhof och deras kundtjänst. Jag låter konversationen tala för sig själv.

2012-01-07 Jag skrev:

Hej
Har precis ägnat min lördagkväll åt att felsöka min IP-telefoni-box
(Vood 322)

Problem:
Den är konfigurerad till att erhålla en IP-adress mha DHCP.
Den erhöll dock en IP-adress som var 192.168.1.51 och inte en publik adress.

Min första slutsats var då att den på något sätt hade blivit avaktiverad
i er DHCP... lite lätt irriterad kopplade jag då in en laptop till
ip-telefoniboxen:s andra ethernet-uttag (en Vood 322 fungerar även som
"bredbandsrouter", så jag kan koppla in en dator bakom den, även om jag
normalt inte gör det)
Jag kunde dock inte ansluta till dhcp.bahnhof.se, eller något annat
överhuvud taget.

Efter lite scannande så hittar jag följande:
Min IP-telefonibox har fått sin IP-adress av en ZyXEL NBG-416N med
IP-adress 192.168.1.1 (Notera att jag inte är ägare av en sådan!)
På samma nät hittar jag även en GNS108M från Hexatronic (
http://www.hexatronic.se )

Slutsats:
Någonstans på ert nät, finns en ZyXEL NBG-416N som delar ut IP-adresser!
Hur %¤&¤%%¤¤% får det gå till så?

Till slut:
Jag lyckas till slut få min Vood 322 att ge fan i adressen som
ZyXEL-burken delar ut genom att filtrera bort all trafik från den
mac-adress som ZyXEL-burken har, och då får fick jag istället en adress
från er DHCP.

HALLÅÅÅ!!!  Vakna! det får inte gå till såhär. Vem som helst kan
uppenbarligen sabba nätet genom att koppla in en DHCP-server till nätet!

Det är dessutom inte första gången detta händer, exakt detta har hänt
tidigare!
Så antingen finns det någon jävligt inkompetent person som inte vet
bättre och råkar koppla sin bredbandsrouter med LAN-sidan till sin
internetanslutning, eller så är det någon som jävlas.

Jag vill ha ett svar på detta mail, med en förklaring till varför det
har kunnat hända, samt vad ni skall göra för att det inte skall hända igen.

Hälsningar
Linus Ericsson

 2012-01-10 Svar från Bahnhof:


Hej Linus,
Detta är inget vi styr över dessvärre. 
De flesta nät vi opererar i och som inte styrs av vår egen DHCP har vi filter för detta fenomen.
Tyvärr så är det inte vårt nät och vi kan inte bestämma hur det skall vara uppbyggt, 
vi opererar bara i det och hyr ledningar och plats i det. Det bästa vi kan göra är att 
felanmäla MAC-adressen som delar ut privata ip-adresser så att man får blockera den enhet som gör detta.
Jag önskar er en fortsatt bra dag! 

--
Med vänliga hälsningar
Daniel Karlsson
Bahnhof Supporttekniker
Tel: 08-555 771 50
Fax: 08-555 771 97
E-post: kundservice@bahnhof.se 

2012-01-10 Mitt svar:


Ni anser alltså att det skall vara såhär?
Er DHCP blir ju otillgänglig!
Det kan ju knappas ses som en långsiktig lösning att blockera MAC:adresser varje 
gång någon råkar felkoppla sin "bredbandsdelare"...

// Linus

2012-01-12 Bahnhofs svar:


Hej Linus,
Det stämmer precis som ni säger. Men dessvärre så är det inget vi kan påverka. 
Det är inte vi som bestämmer över detta och vi kan således inte göra något åt det. 
Det är inte bara ni som haft synpunkter på detta. Jag beklagar.
Jag önskar er en fortsatt bra dag! 

--
Med vänliga hälsningar
Daniel Karlsson
Bahnhof Supporttekniker 

2012-01-19 Mitt svar:


Ok, om någon som inte har koll och kan ta reda på mac-adressen på den dator som 
förstör nätet skulle förmodligen bara ringa er och säga "Det funkar inte"
Vad skulle ni göra då?

Jag provade igen att koppla in en dator, men "DET FUNKAR INTE"
Jag kan givetvis ge er MAC-adressen på datorn som jag ansluter och
mac-adressen på den okända "bredbandsrouter"
som delar ut skitadresser på ert nät, men är det verkligen mitt jobb???

Se till att det funkar!!!
Jag kan inte ansluta någon dator till internet och felanmäler härmed min
ADSL-anslutning!

Och kom inte skyll på att det är så i de nät ni hyr in er på, då får ni
väl för fan sätta lite press på de som levererar nät åt er.
Åtgärda, eller så drar jag....

Linus Ericson

2012-01-20 Bahnhof svarar:


Hej Linus, 

Självklart så hjälper vi kund som har problem att få fram den information vi behöver för att felanmäla ärendet vidare. Vi felsöker ärendet i sådana fall. Oavsett vem det gäller.
Jag felanmäler detta ärende. Vi återkommer när vi erhållit svar.
Jag önskar er en fortsatt bra dag! 

--
Med vänliga hälsningar
Daniel Karlsson
Bahnhof Supporttekniker 

2012-02-01 Jag har fortfarande inte fått något svar och skriver:

Hej
12  Dagar senare och jag har fortfarande inte fått något svar!

Dessutom så drabbades ytterligare en dator idag.
Tidigare har problemet oftast drabbat datorer som inte har varit aktiverade. 
Men nu fick helt plötsligt min trådlösa accesspunkt Ip-adressen 192.168.0.185 av en 
DHCP-server som varken är er eller min.
Den DHCP som gav mig en adress har macadress 14:d6:4d:29:09:f6

Förklara nu för mig varför jag skall fortsätta vara kund hos er?

/Linus 

Väntar på svar….

Förresten!
Jag hittade detta gamla mail i min inbox (daterat 2010-12-10), tyvärr fanns inte mitt originalmail kvar, man bahnhofs svar var:<

Precis som ni skriver så kan det vara en granne som har kopplat sin router fel, 
det finns dock andra saker som kan orsaka dessa problem.
I de flesta nät så finns filter och andra skydd som skall skydda mot sådant, 
dessvärre så har jag tyvärr ingen information om hur det ser ut i detta nät. 
Om ni i framtiden upplever detta problem igen så rekommenderar jag er att kontakta oss så vi
får göra en grundlig felsökning och se vad som orsakar dessa problem. 

Med vänlig hälsning 
Victor Kaustinen 
Bahnhof Support&  Kundservice